Σάββατο 12 Μαρτίου 2011

ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΡΜΑΙΟ ΤΩΝ ΦΗΜΩΝ

Είναι κοινή παραδοχή ότι μια κοινωνία που νιώθει ότι απειλείται, που φοβάται για το μέλλον της, είναι εξαιρετικά εύκολο να πιστέψει οποιαδήποτε φήμη αφορά το μέλλον. Μάλιστα όσο πιο δυσοίωνο παρουσιάζει το μέλλον η φήμη αυτή, τόσο πιο εύκολα γίνεται πιστευτή. Παγιδεύεται έτσι σε μια κατάσταση όπου θεωρεί την φήμη σαν κάτι δεδομένο πως θα συμβεί.
Μια άλλη παραδοχή της οικονομικής θεωρίας είναι ότι η ψυχολογία της κοινωνίας αποτελεί έναν από τους θεμελιώδεις παράγοντες που καθορίζουν την πορεία της οικονομίας μιας χώρας. Μια δηλητηριασμένη από τον φόβο κοινωνία, αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα οποιασδήποτε προσπάθειας ανάπτυξης.
Πως όλα αυτά βρίσκουν εφαρμογή στην χώρα μας;
Απο την έναρξη της οικονομικής κρίσης οι Κασσάνδρες μέσω διαφόρων sites, blogs και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, άρχισαν το έργο δηλητηριασμού της κοινωνίας, Οι φήμες διάφορες.
-Η χρεοκοπία είναι σίγουρη. Όριζαν μάλιστα και ημερομηνίες.Οι ημερομηνίες πέρασαν, η χρεοκοπία δεν ήρθε αλλά η αίσθηση του αναπόφευκτου έμεινε.
-Θα μας πετάξουν έξω απο την ΕΕ και θα γυρίσουμε στην δραχμή. Ήταν η εποχή που είχες την αίσθηση οτι η μισή Ελλάδα απασχολούταν στο Νομισματοκοπείο καθώς όλοι είχαν έναν γνωστό που δούλευε εκεί και τους είχε ενημερώσει οτι τα βράδια έκοβαν δραχμές..
-Οι τράπεζες θα δεσμεύσουν τις καταθέσεις
-Θα κοπεί το επίδομα ανεργίας
Και η λίστα είναι μεγάλη.
 Στόχος των διαφόρων Κασσανδρών είναι να καλλιεργήσουν στην κοινωνία ένα κλίμα μιζέριας απαισιοδοξίας και παραίτησης απο το μέλλον, επιτείνοντας έτσι την κρίση και  οδηγόντας με αυτό τον τρόπο σε αυτο-επιβεβαίωση των προφητειών τους.
Είναι χαρακτηριστικό οτι στο τελευταίο οικονομικό της δελτίο η Alpha Bank θεωρεί οτι η κινδυνολογία αποτελεί έναν απο τους βασικούς παράγοντες της κρίσης. Συγκεκριμένα τονίζει οτι ο καθημερινός βομβαρδισμός των νοικοκυριών με αστήρικτες προβλέψεις καταστροφής ώθησε στα ύψη την αβεβαιότητα των νοικοκυριών, με αποτέλεσμα ακόμα και μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού που δεν έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα απο την κρίση να περιορίσουν την κατανάλωσή τους λόγω της καλλιεργημένης αβεβαιότητας για το μέλλον. Η μείωση της κατανάλωσης οδηγεί στην μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων, στην μείωση των επενδύσεων και στην αύξηση της ανεργίας.
Η παραπάνω περιγραφή αποτυπώνει εύγλωτα πως μια καταστροφολογική πρόβλεψη μπορεί να οδηγήσει η ίδια στην επαλήθευσή της, και πόσο επικίνδυνοι είναι εκείνοι που την διακινούν.
Η τελευταία τέτοια πρόβλεψη ήταν ότι  στις 26 Μαρτίου η χώρα θα κηρυξει πτώχευση(για ακόμα μια φορά)
Οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής για επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του χρέους και μείωσης των επιτοκίων δανεισμού, πιθανόν να τους χαλάσουν και πάλι τα σχέδια....

-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου